Kampányzáró elemzés

Lezárult a kampány időszak. A következőkben azt fogom elemezni, hogyan teljesítettek a pártok a kampányban. Leginkább a március 15. utáni időszakra koncentrálva. Nem csak azt fogom nézni, melyik párt mennyire lesz sikeres a választáson, hanem azt hogy az elmúlt pár hónapban milyen üzenetet tudtak átadni a potenciális választóknak. Számokkal kifejezve, egy 5-ös skálán fogom értékelni, hogy szerintem mennyire folytattak maguk számára megfelelő kampányt a pártok.

Együtt

Az Együtt számára nehezen indult a kampány időszak. Hiába hitték azt korábban, hogy Karácsony az ő miniszterelnök jelöltjük lesz, Karácsony dobta őket az MSZP-ért. Ezek után kialakult az a helyzet, hogy az a párt, ami 2014-ben arra lett életre keltve, hogy megalapozza a baloldali összefogást, egyedül maradt. A párt nagy gondban is lett volna, ha nincs pár erős egyéni jelöltjük. Csepelen 2014-ben Szabó Szabolcs az összefogás színeiben nyert, és idén is elindult. A népszerűsége miatt valószínűleg pont kiütötték volna egymást az MSZP-s jelölttel és Németh Szilárd nyert volna, ha nem sikerül megegyezniük. Végül, Csepellel együtt, két körzetet sikerült letárgyalniuk a MSZP-PM-el. Összességében a kampányuk a kormány ügyeiről szólt. Mióta Juhász Péter vezeti a pártot, konstruktív üzenetet nem próbáltak meg átadni a választóknak, az M1 képernyőjén is, Juhász csak korrupciós hírekkel tudott szolgálni, programmal nem. Habár hirdettek programot, de túl sok egyedi ötletet nem tartalmaz, viszont cserébe úgy néz ki, mint egy IKEA katalógus. Nem nagyon tudni, hogy mit tudnak ők, amit a többi baloldali párt nem. A kampányukból csak az derült ki, hogy nagyon nagyon nem szeretik a Fideszt. Ha nincs erős egyéni jelöltjük, aki miatt tárgyalni kell velük, akkor idén oszlásnak indultak volna.

Kampány értékelése: 5/1

egyutt.pngkép forrás:egyuttpart.hu

 

Momentum

A Momentum nagyon későn kezdte a kampányolást. Őszintén szólva, amikor körülbelül egy éve bejelentették, hogy elindulnak a választáson, korainak gondoltam. Hiszen ha kitűzik a célt, hogy parlamentbe jussanak, és elbuknak, akkor az komoly csapás lehet egy ilyen friss pártnak. Megmaradhattak volna mozgalomnak még négy évig és lassan építkezhettek volna. A kampányt nem kezdték túl aktívan. Március 15-én nem nagyon érdeklődtek az emberek az eseményükért. A kampány elején megalapozták a különutas politikájukat, és azt hogy ne nyelje be őket a baloldali ellenzék. Viszont amikor fordult a kocka, és megindultak az ellenzéki tárgyalások, akkor tudtak váltani. Tisztában voltak azzal, ha nem tesznek gesztusokat az ellenzék felé, akkor abból politikai káruk lehet, mert úgy nézne ki, segítenek a Fidesznek kormányon maradni. Azért is szükség volt a gesztusokra, mert a Momentum elsősorban a baloldalból táplálkozhat majd, ha növelni akarja a táborát. Első körben, mértani pontossággal kimérve, három jelöltet léptettek vissza, az MSZP, az LMP és a Jobbik javára. Később, amikor tovább folytak a tárgyalások, még több  visszalépést tettek, sőt még Fekete-Győr is visszalépett egyoldalúan, annak ellenére, hogy a belváros többi jelöltjei visszautasították a közvélemény-kutatásos ötletét. A Momentum jól hozta a pozitív üzeneteit, csak a kampányzárón voltak harciasabbak, de ott úgy érzem az aktivistáknak szólt, egyfajta utolsó motiválásként. Jól adták el a pozitivista üzenetüket, és Fekete-Győr is hitelesen adta a jófiút, az egyoldalú visszalépésével. Annak ellenére, hogy egy kis párt, nagyon jól helyezte el magát. Együtt működött annyit, amennyit érdemes volt, és maradt annyira távol, amennyire kellett. A kampányban csak azt rontották el, hogy későn kezdtek igazán aktivizálódni.

Kampány értékelése: 5/4

 

momentum.pngkép forrás:momentum.hu

 

LMP

A kampányidőszakban elég sokat foglalkozott a média az LMP-el, de ez leginkább csak annak volt köszönhető, hogy egy elég hosszú tárgyalási huzavonába kezdtek a baloldallal. Azt mondhatjuk, az LMP jól jött ki a tárgyalásokból, hiszen jó pár körzetben léptek vissza a javukra, és nagy esély van rá, hogy a párt történetében először, egyéni körzetet fognak nyerni. A kampányuk legerősebb üzenete a Paks 2 projekt leállítása volt, viszont ez szerepel más pártok programjában is. Viszont összességében hitelesen képviselik a zöld elveket. Az LMP legnagyobb ereje abban van, hogy alacsony az elutasítottsága, tehát nagy a potenciál bennük más pártok szavazóinak az elcsábítására.  A baloldallal való kiegyezéseket nem vitték túlzásban, így sok protestszavazatot gyűjthetnek, olyanoktól is, akik nem nézik jó szemmel a baloldal mai formáját. Szél Bernadett viszont nem tudott túlságosan népszerű lenni mint miniszterelnök jelölt, és az is valószínű, hogy sok LMP szavazó is szívesen látná Karácsony Gergelyt miniszterelnökként. Ron Werber, nem tudom mit tudott hozzá tenni a kampányukhoz, de az biztos, hogy a személye némileg kompromittálta a párt identitását. A tárgyalásokat jól letudták, még a Gyurcsánynak való beszólás is belefért, sokkal előrébb viszont nem léptek.

Kampány értékelése: 5/3

lmp.pngkép forrás:lehetmas.hu

 

DK

Gyurcsány Ferenc erős antitézise Orbán Viktornak. Az ellenzék szavazóinak egy része nem gondolkodik programokban, csak azt keresi, ki a legkevésbé Orbán Viktor. Gyurcsány erre a szerepre már régen bejelentkezett. Március 15-e előtt még a Jobbiktól elzárkózott, majd a beszédében látványosan felszólított mindenkit, hogy ki kell egyezni a Jobbikkal is. Így a híradások megint róla szóltak, hiszen ez volt az esemény egyik legmarkánsabb bejelentése. A határon túli magyarokba is beleszállt, a kádári beidegeződésekre építve. Belefért neki az, hogy rombolja azt a bizonyos „nemzeti minimumot”, ha cserébe kicsit róluk szólnak a hírek. Ma a DK-nak van az egyik legnagyobb elutasítottsága, mégis képesek voltak folyamatosan növekedni az elmúlt pár évben. 2010-ben sehol sem voltak, 2014-ben egy emlékezetes akcióval, meghekkelték Mesterházy beszédét, és kierőszakolták, hogy ott legyenek az összefogásban. Ma ott tartunk, hogy könnyen lehet, hogy annyi mandátumot fognak szerezni, mint az MSZP. A kampányban jól adták el, hogy ők azok, akik legjobban akarják leváltani a kormányt, de meg sem próbálták csökkenteni az elutasítottságukat. Ez így viszont még visszaüthet, hiába van 46 körzetük, úgy hogy számtalanban visszalépések is történtek a javukra, nem biztos, hogy működni fog az átszavazás. Ők azok akik leginkább hajlandóak átszavazni más pártokra, de fordítva ez nincs így. A kedvező helyzetük ellenére, meglehet, hogy csak 1-2 egyéni mandátumot szereznek.

Kampány értékelése: 5/3

dk.pngkép forrás:dk hirdetés

 

MSZP-PM

Nehéz helyzetből indult az MSZP, Botka László visszalépése után. Botkához volt köthető a szociáldemokrata program is, így az is mehetett a kukába. Egyértelmű volt, Karácsony nagyon más programot hirdet majd. Kevés a pártban ma az egyéniség és az országosan ismert arc. Kunhalmi egyre fontosabb szerepet tölt be, elsősorban ő volt a kampány arca. A tárgyalásokkal megtisztították a terepet számára, így jó eséllyel megnyeri a körzetét. Karácsony Gergely nagyrészt a jófiú szerepét hozta, és evvel szimpatikus tudott maradni a baloldali szavazók többségének. A kampány elején próbált úgy pózolni, hogy ő egy kemény fickó, de ezt valószínűleg se ő, se a választók nem hitték el. A kampányukban hangsúlyosak voltak a rövid, „Jól van ez így?” kérdés körül lamentáló, Fidesz paródiák. Ezekből sokféle volt, azt üzenték, hogy a Fideszre nemet kell mondani, de nem igazán mondták el, ettől még miért kéne az MSZP-re igent. Ezek a videók nem törekedtek arra, hogy elcsábítsanak Fidesz szavazókat, pedig Karácsonnyal lehetett volna az üzenetük az, hogy ez már nem az az MSZP. Az MSZP elutasítottsága ma is jelentős, Karácsonyé viszont nem. Karácsony jól lehozta az ellenzéki tárgyalásokat, legtöbbször ő kezdeményezett, a kampányban a programja elképzeléseit is át tudta adni. A kampányzárón továbbra is úgy kezelték, mint Magyarország következő miniszterelnökét. Beszédében azt mondta, hétfőn az új munkahelyére, a miniszterelnöki irodába fog tekerni. Nehéz mit mondani erre, hatalmas politikai öngyilkosság ez. Karácsony teljesen eljátssza a hitelét, és ő lehet a vasárnap este legnagyobb vesztese. Ha számára a lehető legjobban alakulnak a dolgok, akkor is, hétfőn kőkemény koalíciós tárgyalások várnák rá. Akár felkészíthette volna erre is a választóit.

Kampány értékelése: 5/2

mszp-pm.jpgforrás: facebook.com/karacsonygergely

 

Jobbik

A Jobbik kampánya nem most kezdődött. Amióta Vona meghirdette a néppártosodást, azóta kampányolniuk kell, hogy ez az üzenet átmenjen a választóknak. Vona sikeresen számolt le az általa „vadhajtásoknak” nevezett személyekkel, és úgy vitte végig a változást, hogy nem lett pártszakadás belőle. A kampányban tudtak üzeneteket közvetíteni, és nagy botrányba se keveredtek. A legutóbbi kampányvideójukban, egy idős bácsi mesél, hat év múlva, hogyan mentette meg a Gábor bácsi (sic!) az országot, Viktor bácsitól és Feri bácsitól. A videó enyhén ledegradálja a választókat egy 6 éves szintjére, de kellemesen pozitivista és áthatotta valami a 90-es évekből. Vona sikeresen elmozdult a jobboldal szélén lévő fal mellől és megindult a középen álló választók felé. Vona éppen annyira ment közel a tűzhöz, hogy a szalonnája szépen megsüljön, de ne égjen oda. A baloldalon egyre többen hangoztatják, hogy a Jobbikra is lehet szavazni. Számtalan visszalépés történt a javukra úgy, hogy ők sehol sem léptek vissza! A szavazóik számát nem biztos, hogy sikerül most növelni. A transzformációjukkal körülbelül annyi szavazatot vesztettek, mint amennyit nyertek. Viszont a visszalépésekkel a javukra, jó esélyük van egyéni mandátumokat nyerni, és a párt elutasítottsága komolyan csökkent. Az, hogy nagyon sok mindent kaptak a baloldaltól, úgy hogy nem adtak semmit cserébe, már önmagában bravúros. Viszont Vona is azt állítja magáról, hogy miniszterelnök lesz hétfőn. Sőt ha nem nyernek, akkor elméletileg, a lemondását is beadja. Hiába kampányoltak jól, a cél nem volt reális, és így könnyen lehet, hogy hétfőn kipukkad a lufi.

Kampány értékelése: 5/4

jobbik.pngkép forrás:jobbik.hu

 

Fidesz-KDNP

Hómezővásárhely fogalom lett a kampány alatt. Azt valószínűsíteni lehetett, hogy komoly hatással lesz a kampányra. Meghirdették újra a békemenetet. Úgy nézett ki, váltás kell a kormány kommunikációjában. Egyre többet lehetett hallani, még Bencsik Andrástól is, hogy talán az elért eredményekkel kellene kampányolni, és nem feltétlen a migránsokkal. Úgy tűnt, Hódmezővásárhely még időben jött, és eljött az idő a váltásra, és a pozitív üzenetű kampányra. De ez nem történt meg. Nehéz megmondani, hogy ez miért alakult így. Ha egy összeszedett ellenzék lenne az országban, akkor ennek komoly ára lehetne, és komoly következményei. De jelenesetben, a nem túl ügyes kampány ellenére is, meglehet a kétharmad. Az üzenet az maradt, ami hónapok óta volt, hogy a Fidesz-KDNP az egyetlen párt, aki megvédheti az országot attól, hogy bevándorló ország legyen. Orbán a kampányzáró beszédét Székesfehérváron tartotta. Nem véletlen, hogy egy vidéki városban tette, vasárnap is rájuk számít majd leginkább. Úgy néz ki a Fidesz nem az országos kampányra koncentrált, hanem helyi szinten, helyi emberekkel kampányolt. A kormányt pártoló facebook oldalak is megszaporodtak mostanság, ez valóban modern megoldás. A Simicska „bombák” nem nagyon tudtak ártani a kormánynak, „atombomba" pedig nem jött. A Fidesz közeli médiumok támadásai is kétségesen sikeresek, továbbra is kicsit érthetetlenül, de egyszerre támadják a Jobbikot azzal az üzenettel, hogy ez már nem a régi Jobbik, és azzal hogy ez még mindig a régi Jobbik. Hogy a fordulat miért nem jött meg a kampányban talán sosem tudjuk meg, erőforrás biztosan volt rá. Nem valószínű, hogy sikerült új szavazókat szerezni a kampány alatt, de a régiekből könnyen lehet, hogy eleget sikerült megtartani.

Kampány értékelése: 5/3

 fidesz.jpgkép forrás: facebook.com/FideszHU